Unveiled: Fénix Díaz

One of the first guys outside my immediate friend’s circle to sign up for Obscured was Fénix Dîaz – someone who I recognised of doing some amazing illustrations. So, when I thought of my first ‘Unveiled’ interviews I chose him. However I forgot we didn’t share a language – so here is my first interview via Google Translate – in English and Spanish.
read English translation

© Fénix DíazUno de los primeros chicos fuera del círculo de mi amigo inmediata para inscribirse oculta era Fénix Dîaz – alguien que reconocí de hacer algunas ilustraciones sorprendentes. Así que, cuando pensé en mis primeras entrevistas ‘Unveiled’ Yo lo elegí. Sin embargo me olvidé que no compartimos una lengua – Así que aquí está mi primera entrevista a través de Google Translate – en Inglés y Español.

En primer lugar – felicitaciones por su trabajo – un fuerte estilo personal y una gran positivos para los hombres más peludo! ¿Cómo fueron tus comienzos, ¿cuáles fueron tus primeras obras?

© Fénix DíazComencé profesionalmente trabajando en el campo de la moda, y diseñando logotipos, decoraciones y llevando la parte artística y creativa de diversos locales de ocio, restauración y tiendas. También fui director de “Tenerife Entiende”, la primera revista canaria destinada al público LGTB, donde me ocupaba también de hacer algunas ilustraciones. Con el tiempo me fui especializando en representar el mundo Bear.

Máscaras cuentan mucho en su trabajo – ¿ha considerado esto?

La verdad es que usó las máscaras para representar algo oculto que quiero transmitir con mis dibujos , ya sea un sentimiento o una doble intención escondida tras lo que se ve a simple vista.

© Fénix DíazTambién suelen dibujar superhéroes; a menudo en una forma más madura, más masculino lo que atrae a este tema.

Me crié leyendo cómics de Superhéroes en los que los personajes siempre son jóvenes y por los que parece no pasar el tiempo. Lo que hago cuando dibujo a estamos personajes es hacerles un homenaje a la vez que doy una versión más adulta que se adapta más a mis gustos.

Sus imágenes varían de hombres muy fuertes que se ven bastante dominante para hombres muy cariñosos – y en cada uno el sentimiento es fuerte; Es esto algo que usted trabaja duro en?

© Fénix DíazMi interés es representar gráficamente a la comunidad Osuna actual, la subcultura gay amante de las barbas y la actitud masculina. Pero esta masculinidad no tiene nada que ver con no mostrar el lado sensible, dulce, e incluso, coqueto. Por ello los protagonistas de mis ilustraciones son hombres con barba y vello corporal, que buscan la complicidad con el espectador moviéndose entre la dureza y la ternura, mostrando que el camino entre ambas, a veces, es muy corto y sutil.

¿Trabaja usted en la memoria – o usted basa sus imágenes en las fotos que se encuentran u otras obras de arte?

La verdad es que siempre estoy sacando ideas nuevas de donde voy y lo que veo para mis ilustraciones, tanto de forma gráfica (fotografías o bocetos rápidos) como haciendo uso de mi memoria.

© Fénix Díaz¿Cuáles son sus pensamientos sobre cómo los hombres homosexuales ocultan o no cambios en sí mismos para “encajar” – ya sea en el mundo o en la vida gay? Por qué no hay más espacio para la individualidad?

Aunque respeto la decisión de cada uno a manifestarse libremente como hay o no, creo que vivir oculto o en un armario nunca es bueno para poder realizarte como persona.

¿Cree usted que los colectivos como Obscured son importantes o útiles para los creativos?

¡Por supuesto que sí! Colectivos, como Obscured, hacen que se conozcan nuevos artistas y que sus trabajos se den a conocer.

A muy grandes gracias a Fénix ​​Díaz para compartir sus pensamientos y obras. Más en su blog…


English translation…

Firstly – my congratulations on your artistic work – you have a strong personal style and a great positive for furry men! How did you get started, what were your early works?

© Fénix DíazI started working professionally in the field of fashion and designing logos, decorations and bringing artistic and a creative dimension to various entertainment venues, restaurants and shops. I was also director of “Tenerife Entiende” (“Tenerife understands”) – the first Canarian magazine for the LGBT audience – where I also produced a few illustrations. Eventually I left to specialize in representing bears.

Masks appear a lot in your work – have you considered why this is?

The truth is that the masks are used to represent something hidden that I want to convey within my drawings, be it a feeling or a double meaning hidden behind what initially meets the eye. Masks also tend to suggest superheroes; often in a more mature, masculine way. I grew up reading Superhero comics in which the characters are so young and for whom time seems to stand still. What I do when drawing my characters is to create a tribute to them while showing an older version that is more suited to my own tastes.

© Fénix DíazYour images range from very strong men who are dominant to very loving men – and in each the emotion strong – is this something you work hard at?

My interest is to show the current bear community, the gay subculture which loves beards and other emblems of maleness. But this masculinity doesn’t mean I can’t also show the sensitive and sweet sides – even flirtatiousness. Thus the protagonists of my illustrations are men with beards and body hair, seeking complicity with the audience moving between toughness and tenderness, showing that the path between the two, sometimes, is very short and subtle.

© Fénix DíazDo you work from memory – or you base your pictures on the photos that are found or other works of art?

The truth is I’m always getting new ideas of where I go and what I see for my artwork, both graphically (quick sketches or photographs) and using my memory.

What are your thoughts on how gay men hide or change themselves to “fit” – either in the world or the gay life? Why is not there more room for individuality?

© Fénix DíazWhile I respect everyone’s decision as to demonstrate freely or not, I think being hidden – either in a closet or in life – is never good. It is important to realize yourself as a person.

Do you think that collectives like ‘Obscured’ are important or useful for creatives?

Of course they are! Through groups such as Obscured, new artists can make their work and themselves known (more widely).

A very big thanks to Fénix Díaz for sharing his thoughts and works. More on his blog…

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